Sunday, December 04, 2005

MAS & Air Asia

MAS singkatan bagi Malaysia Airlines System, syarikat penerbangan utama negara dilaporkan telah mengalami kerugian sebanyak RM648.4 juta bagi 6 bulan pertama 2005 (Q1 - RM280.7 juta + Q2 - RM367.7 juta) walaupun tahun sebelumnya mengaut keuntungan. Dari laporan NST 01/12/2005, 2005 revenue naik 9.4% kepada RM3 billion tetapi operational cost meningkat lebih 3 kali ganda kepada 32% iaitu RM3.4 billion terutama melibatkan maintenance charges, staffs salary, handling n landing fees dan tidak terkecuali fuel cost naik 45% kepada RM1.16 billion.
Mulai 1 Dis 2005, En. Idris Jala (belum dapat datuk ke?) telah dilantik sebagai Pengarah Urusan MAS yang baru menggantikan Datuk Fuad yang telah meletakkan jawatan. Banyak benda yang nak kena tengok, bukan senang nak bersihkan "sampah sarap" yang bersepah, tak disangka2 mungkin ada yang tersembunyi di bawah carpet.
Menariknya dalam keadaan nazak, diberitakan MAS melalui syarikat induknya Penerbangan Malaysia Bhd (PMB) telah memeterai perjanjian perolehan 6 pesawat penumpang dan kargo terbesar di dunia, Airbus A380 yang baru dilancarkan April, 2005
pada harga anggaran AS$1.6 bilion (RM6.156 bilion) atau AS$270 juta seunit.
Nota : Malaysia ialah pelanggan keempat pesawat A380-800 itu yang akan mula memasuki pasaran pada 2006. Pesawat Airbus A380 menggunakan teknologi terkini dan menawarkan pengurangan kos pengendalian antara 15 peratus hingga 20 peratus bagi setiap kilometer tempat duduk, dengan jarak yang lebih jauh berbanding pesawat terbesar sedia ada. Pesawat A380 yang mempunyai 555 tempat duduk, akan dipasang enjin Rolls Royce Trent 900.
Dalam keadaan MAS bergelut dengan pelbagai spekulasi, syarikat penerbangan tambang murah Air Asia terus melonjak naik. Air Asia telah menempah 30 Airbus 320, perjanjian sehingga tahun 2010. Nampaknya MAS kena belajar dari adik bongsu atau junior.
8) Selamat Berjuang

0 Comments:

Post a Comment

<< Home