Wednesday, November 16, 2005

Hanya 5% Polis Terlibat Rasuah

Di dada akhbar akhir minggu lepas melaporkan kenyataan Timbalan KPN, Datuk Seri Musa Hassan, dianggarkan hanya 5% anggota daripada 90,000 anggota PDRM yang terlibat dengan amalan rasuah. Tiada sebarang laporan statistik terperinci yang dikeluarkan samada melibatkan tindakan tatatertib atau ditahan oleh BPR untuk siasatan. PDRM juga telah melancarkan kempen penghapusan rasuah di kalangan anggota polis semenjak awal bulan lalu dengan meminta setiap anggotanya memakai lencana "Saya Anti Rasuah".
Apabila dimaklumkan kepada rakan2, ramai yang tersenyum sinis... secara berseloroh, ada yang mengatakan, "Agaknya tersilap lapor kot... kalau hanya 5% anggota polis tak terlibat rasuah aku percayalah..." Kenapa demikian sekali pandangan mereka... adakah begitu "dahsyat sekali" perlakuan anggota polis hingga masyarakat seolah-olah hilang kepercayaan kepada mereka? Apa nak dikata... mungkin masing2 mempunyai pengalaman hitam yang tersendiri melibatkan anggota polis. Apatah lagi pada tahun lepas kabinet telah menubuhkan Suruhanjaya Penambaikan PDRM untuk memperbaiki kepincangan yang membarah dalam PDRM, yang pasti amalan rasuah adalah salah satu daripadanya.
Teringat aku, hari Sabtu baru2 ni aku dan keluarga pergi beraya ke rumah makcik pembantu rumahku (Indon). Menurut makciknya, dia dan kawan2nya telah ditahan oleh polis beberapa hari lalu sewaktu pulang dari kerja. Bila dihulur RM20.00, polis tersebut terus beredar. Tak tahu le polis tu pakai lencana anti rasuah atau pun tidak. Harap2lah cerita tu tak benar.
Harapan aku kempen "Saya Anti Rasuah" ini benar-benar berjaya mengubah persepsi masyarakat terhadap anggota polis terutama melibatkan rasuah. Walaupun kesedaran daripada pemberi rasuah adalah perlu bagi menjayakannya, akan tetapi kesedaran anggota polis sebagai penguatkuasa adalah lebih penting bak kata perumpamaan, bertepuk sebelah tangan takkan berbunyi.
8) Tak ada angin masakan pokok bergoyang

0 Comments:

Post a Comment

<< Home