Thursday, June 29, 2006

Akademi Al-Quran (AQ)

Akademi Al-Quran (AQ), suatu rancangan realiti TV muncul dalam suasana pro dan kontra samada ianya patut diadakan atau tidak kerana ianya amat dekat dengan aspek keagamaan, apatah lagi Al-Quran itu sendiri adalah kitab paling agung, susunan firman Allah SWT. Tambahan pula AQ ini muncul dalam keghairahan rancangan realiti TV berbentuk hiburan seperti Akademi Fantasia, Malaysian Idol dan Mentor yang jelas menyimpang dari nilai-nilai ketimuran apatah lagi nilai-nilai keagamaan. Tidak hairanlah para pencinta Islam bimbang fenomena rancangan hiburan berkenaan akan mendominasi AQ.
Usaha TV9, saluran ke-4 Media Prima Berhad ini nampaknya mula digemari ramai. Dikatakan seramai 1,500 peserta dalam usia 15 hingga 25 tahun telah menghadiri sesi uji bakat yang diadakan di seluruh negara mulai 6 Februari hingga 1 Mac untuk mencuba nasib sebagai Qari dan Qariah Remaja. Rancangan 14 episod yang mula dikeudarakan pada akhir April 2006 akan memilih hanya 12 peserta untuk ke peringkat akhir. Tak dinafikan hadiah utamanya agak lumayan iaitu RM30,000 untuk tempat pertama, diikuti RM20,000 (tempat kedua) dan RM10,000 (tempat ketiga). Akan tetapi bukan itu yang sepatutnya menjadi matlamat tetapi proses perkongsian pembelajaran dan penghayatan Al-Quran bersama penonton yang seharusnya diharapkan. Menurut penerbitnya, En Shukri Ibrahim,
"Program itu menampilkan kelainan dari segi format kehakiman dan pengisian bukan sahaja kepada para peserta tetapi penonton yang mengikutinya. Secara tidak langsung penonton dapat berkongsi dan mendalami ilmu bacaan al-Quran bersama tenaga pengajarnya di mana mereka akan mendapat pendedahan yang mendalam tentang Al-Quran dan teknik bacaan yang betul".
Sabda Rasulullah s.a.w., “Bacalah al-Quran kerana ia akan datang pada Hari Akhirat kelak sebagai pemberi syafaat kepada tuannya.” (Riwayat Muslim)

Ikuti komentar menarik kutipan dari salah satu media massa tanah air.

Penghakiman program Akademi Al-Quran tertumpu kepada tiga aspek iaitu tajwid (40 peratus), qiraat dan fasahah (30 peratus) selain suara dan lagu (30 peratus). Lebih istimewa, istilah-istilah dalam bacaan al-Quran akan dipamerkan di kaca televisyen dengan tujuan untuk mendidik penonton. Peserta juga akan diminta membaca surah-surah tertentu secara spontan di hadapan juri.

Sementara itu, juri yang terlibat sepanjang uji bakat berlangsung berpendapat, para peserta AQ perlu memperbaiki banyak kelemahan terutama dari segi tajwid dan makhraj. Bagaimanapun, keyakinan dan kemampuan peserta memperdengarkan bacaan ayat-ayat suci al-Quran wajar mendapat pujian. Menurut Pensyarah Bahasa Arab dan Pengajian Islam di Darul Quran, Mohd. Zamri Mohd. Zainuldin, makhraj dan tajwid yang betul amat penting dalam bacaan al-Quran kerana kesilapan sebutan akan membawa maksud yang lain.

“Kebanyakan peserta yang datang tidak mempunyai pendidikan secara formal khusus untuk bacaan al-Quran. Walaupun sebutan mereka betul tetapi banyak yang perlu diperbaiki. Inilah tujuan utama program ini diadakan untuk mendidik mereka dan para penonton agar sama-sama mendalami ilmu al-Quran,” katanya yang mengadili aspek tajwid, fasahah dan tarannum.

Dalam bacaan al-Quran qiraat juga amat dititikberatkan. Secara dasarnya qiraat adalah bacaan al-Quran yang diturunkan oleh Allah s.w.t. melalui malaikat Jibrail kepada Nabi Muhammad s.a.w. Terdapat tujuh jenis qiraat iaitu Nafi’, Ibnu Khatir, Abu Amru, Ibnu A’mir, A’sim, Hamzah dan Kisaie. Pensyarah al-Quran di Darul Quran, Mohd. Nazri Abdullah pula bertanggungjawab untuk mengadili peserta dari segi qiraat. Katanya, semasa sesi uji bakat dijalankan, terdapat peserta yang tidak pernah mengenali ketujuh-tujuh jenis bacaan tersebut tetapi mampu membaca al-Quran dengan baik.

“Mereka yang terpilih akan didedahkan dengan kesemua jenis qiraat. Di sinilah terletaknya keistimewaan program realiti ini. Selain format yang berbeza, peserta juga perlu mendalami ilmu al-Quran dengan baik,” ujarnya

8) Moga Al-Quran bertakhta di hati pendengarnya

0 Comments:

Post a Comment

<< Home